صفحه حوادث، عبرت یا لذت؟

صفحه حوادث، عبرت یا لذت؟


مرتضی دانائی فر



 

 هر روزه شاهد درج اخباری تحت عنوان حوادث در روزنامه‌ها یا سایت‌های خبری هستیم؛ اخباری که راجع به وقایع تلخ و ناگوار طبیعی و غیر طبیعی، هنجارشکنی‌ها، جرم‌ها و جنایت‌های مختلف است. این اخبار با همه تلخی‌ها و ناگواری‌ها به طور قطع یکی از جذاب‌ترین اخبار برای مخاطبین خود هستند و به نظر می‌رسد بیشترین خواننده را نیز در میان مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان دارند. از دلایل اصلی انتشار این قبیل اخبار می‌توان به آگاهی دادن به مردم در مورد جرایم و حوادث مختلف، شیوه‌های ارتکاب این جرایم توسط مجرمین و اطلاع مردم از این شیوه‌ها جهت جلوگیری از بروز حوادث احتمالی برای آنان و عبرت‌آموزی از این حوادث اشاره کرد اما به نظر می‌رسد بعضی از روزنامه‌ها و سایت‌های خبری خواسته یا ناخواسته با شرح همه جزئیات این حوادث و بعضا با قهرمان‌سازی ناخواسته از شخصیت مجرمان باعث شده‌اند این اخبار بیشتر از آنکه عبرت‌آموز و آگاه‌کننده باشند سرگرم‌کننده بوده و در نتیجه باعث بروز اثرات مخرب و منفی در جامعه گردند.

به نظر می‌رسد نوع ویرایش و کیفیت پرداختن به این اخبار مهم بوده و اگر این اخبار بدون ارائه تحلیل مناسب منتشر شوند باعث عادی شدن جرم و جنایت و هنجار شدن این گونه رفتارها در جامعه و به تبع آن ایجاد این فکر که مرگ صرفا برای همسایه است و عدم رعایت احتیاط از جانب برخی افراد، همزاد پنداری با مجرمان، ایجاد احساس ناامنی در جامعه و ایجاد ترس از حضور در اجتماع، بالا بردن میزان آگاهی مستعدان بزه و خلاف و آگاهی از راه‌های مختلف و متنوع جرم‌و‌جنایت، افزایش جرم و جنایت در جامعه، سلب آرامش عمومی‌و در نتیجه ابتلای افراد جامعه به بیماری روحی و روانی، سلب اعتماد عمومی، افزایش و رشد ناهنجاری‌ها و... خواهند شد.

با توجه به کارکردهای متفاوت انتشار این گونه اخبار نمی‌توان گفت انتشار این اخبار صرفا مضر یا مفید است بلکه به عهده نویسنده است که در لابه لای کلمات و حروفی که به کار می‌برد چطور پیامش را ارائه دهد. متاسفانه برخی مجلات و روزنامه‌ها خبرهای تلخ‌و‌ناگوار را بدون نتیجه‌گیری رها کرده و تنها به روایت حادثه می‌پردازند بدون اینکه به عواقب آن بیندیشند در حالی که می‌توانند اخبار خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که از بار تاثیرات منفی آن کاسته شده و بر جنبه‌های مثبت انتشار این حوادث افزوده گردد. همچنین بهتر است این اخبار توسط کارشناسان مربوطه به طور دقیق آسیب‌شناسی شده و نظرات کارشناسی شده آنان نیز به همراه حوادث مورد نظر در این صفحات درج گردد تا خواننده علاوه بر دنبال کردن این حوادث از دلایل و عواقب بروز آن‌ها مطلع گردیده و در نتیجه از اثرات منفی احتمالی و آسیب‌های بعدی کاسته شود.

منبع: مردم سالاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد